Veel bedrijven produceren dagelijks goederen of diensten zonder noodzakelijk te weten hoe ze moeten innoveren. Een vooraf gedefinieerde innovatiestrategie helpt organisaties om tal van economische, sociale en milieugerelateerde uitdagingen het hoofd te bieden.
Wilt u uw innovatieve projecten laten groeien? Begin met het verbeteren van uw innovatiebeheer door een duidelijke strategie te implementeren.
Hoe selecteer en prioriteer je de “beste” ideeën?
De meeste bedrijven nemen niet genoeg afstand of tijd om echt te begrijpen in welke richting ze willen evolueren. Dit weerhoudt hen ervan om de juiste middelen of tools te vinden om succesvol te zijn en hun innovatieve projecten goed te ontwikkelen terwijl ze zich aanpassen aan de constante veranderingen in de markt.
Het is essentieel om ideeën de juiste prioriteit te geven tijdens zogenaamde “creatieve” workshops, zodat deze zinvol worden en nuttige acties voor het bedrijf genereren. Vanuit deze ideeën wordt het eenvoudiger om de juiste tools te implementeren en de innovatiestrategie in de gewenste richting te sturen.
De innovatiestrategie, de kern van de evolutie van het bedrijf
Het beheren en opbouwen van een innovatiestrategie stelt het kader vast waarbinnen thematische assen zoals vaardigheden, technologie, financiering, interne en externe communicatie, enz. moeten worden gefocust.
Deze strategie moet flexibel en aanpasbaar zijn aan de risico’s die worden ondervonden naarmate R&D-projecten evolueren. Ze moet toepasbaar zijn op korte, middellange en lange termijn, en in staat zijn om snel nieuwe technologische of marktkansen te integreren.
Innovatiebeheer is het tastbare deel van de implementatie van de innovatiestrategie, aangezien het steunt op:
- Activiteiten ter bevordering van innovatiecultuur
- Kritische succesfactoren
- Tracking tools
- KPI’s
- Besluitvormingsprocessen
- enz.
De correlatie tussen de innovatiestrategie en het genereren van nieuwe ideeën
De thema’s die verankerd zijn in de innovatiestrategie, in lijn met de algemene visie of strategie van het bedrijf, zullen helpen om ideeën gegenereerd tijdens brainstormsessies te classificeren.
- Leiden de ideeën tot diversificatie?
- Ondersteunen ze de kortetermijn-concurrentievoordelen?
- Of eerder langetermijn-voordelen?
- Zijn ze intensief in middelengebruik?
- Benutten ze onbenutte middelen (talent, intellectueel eigendom, enz.)?
Het vaststellen van indicatoren vanuit assen die zijn afgestemd op strategische richtlijnen, zal helpen de meest veelbelovende ideeën naar voren te duwen. Op deze manier verschuift het bedrijf van opportunistische paden zonder visie naar anticiperende en gecontroleerde paden, wat geruststellender is voor bestuurders, medewerkers en andere externe belanghebbenden.
Geen reacties